Verander je eetgewoonten

Hoe verander je eetgewoontes? Deel 1

Bijna iedereen heeft wel een aantal slechte eetgewoontes. Misschien eet je te veel suiker of schep je net iedere keer teveel op. Onder slechte eetgewoontes vallen natuurlijk ook de ongezonde tussendoortjes. Maar hoe verander je dit? We hebben een aantal tips voor je geselecteerd die zullen helpen bij het veranderen van je gedrag. Lees je mee?

Het kost tijd!

Gemiddeld duurt het 66 dagen voordat je nieuw gedrag als een gewoonte hebt overgenomen. Het vergt dus discipline, doorzettingsvermogen en herhaaldelijk toepassen van het gewenste gedrag om hier een gewoonte van te maken zonder terug te vallen in oude patronen aldus Brits onderzoek.

Het is belangrijk om te weten dat elke gewoonte uit drie onderdelen bestaat: een trigger, het gedrag en de beloning. De kunst is om de trigger van de het gedrag te verwijderen of om de trigger en de beloning te behouden maar het gedrag te veranderen. De volgende keer wanneer je een zak chips wilt pakken, sta dan stil bij de keuze die je maakt en neem bijvoorbeeld een stuk fruit.

Het veranderen van een gewoonte kost dus tijd en doorzettingsvermogen. Doordat je vaak onbewust iets eet, sta je niet stil bij wat je naar binnen werkt. Een goed voorbeeld is chips eten als je televisie kijkt. De eerste keer pak je er bewust een zak chips bij, een bewuste beslissing. Maar als je het elke keer doet, wordt het een onbewuste gewoonte en zal je televisie kijken associƫren met chips eten.

bron: www.ekopura.nl

Laat een reactie achter