Voeding

SUPERFOODS OF SUPERFRUITS

Aan superfoods worden positieve eigenschappen toegeschreven en zouden daarom onmisbaar zijn in een moderne, gezonde en bewuste levensstijllevensstijl. Maar is dat wel echt zo? De ideeën hierover lopen in ieder geval erg uit een.

We Aer Healthy Superfood

WAT ZIJN SUPERFOODS?

Superfoods ook wel powerfood genoemd zijn voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat deze enorme concentraties aan vitamines, mineralen, polysachariden en antioxidanten bevatten. Deze stoffen zouden een positief effect hebben op de energie balans, weerstand, spijsvertering, zelfvertrouwen en helpen bij het verliezen van gewicht of het verbeteren van de stoelgang. Tenminste dat wordt door diverse internet sites en winkels beweerd. De superfoods zijn inderdaad rijk aan vitamines, mineralen, polysachariden en antioxidanten maar naar de effecten hiervan is nog te weinig goed onderzoek gedaan.

WELKE PRODUCTEN WORDEN BENOEMD ALS SUPERFOODS?

In de winkelschappen worden de volgende producten als superfood gebombardeerd: chiazaad, goji bessen, inca bessen, moerbessen, lijnzaad, hennepzaad, cacao en kokos. Maar ook traditionele producten zoals bijvoorbeeld bessen, knoflook vis of noten worden als superfood bestempeld.

GEZONDE VOEDING EN VARIATIE

Wat we wel weten is dat vele fruit- en groentesoorten net als superfoods rijk zijn aan vitamines, mineralen, polysachariden en antioxidanten. Buiten dat de superfoods wel lekker zijn, zijn deze dus niet onmisbaar in een gezonde en bewuste levensstijl. Naar mijn idee is het veel belangrijker dat je gezond en gevarieerd eet. Wanneer je dat doet krijg je van alle belangrijke voedingsstoffen voldoende binnen.

WAT EET IK ZELF?

Dat is dan ook wat ik zelf dagelijks doe. Ik krijg mijn belangrijke voedingsstoffen binnen door het eten van voldoende:

  • groente en fruit
  • koolhydraten (bij voorkeur volkoren)
  • eiwitten (zowel plantaardige als dierlijke)
  • vetten

Hierbij varieer ik ook nog eens tussen vlees, vis, ei en peulvruchten. Het enige supplement dat ik zelf toevoeg aan mijn gevarieerde dieet is een plataardige eiwitten shake.

Eens in de zoveel jaar laat ik mijn gezondheid testen. Een onderdeel van deze testen is het meten van mijn bloedwaarden. De laatste keer dat ik dit heb laten doen vroeg de arts aan mij of ik weleens gebruik maak van supplementen. Mijn waarden zaten namelijk allemaal ver boven het gemiddelde. Dit was voor mij een bevestiging dat ik goed bezig ben en gewoon lekker gevarieerd en gezond moet blijven eten. Dat ik hierbij soms een inca bes als topping toevoeg aan mijn skyr is mooi meegenomen.

Bronnen:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx

https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/superfood-een-overzicht